Pokud máte zkušenost, jaké jsou dobré aktivity pro zlepšení vztahů ve třídě?
L. Borovička:
Společná práce na různých výstupech (např. příprava dramatizace v jedné vyučovací hodině, ale i dlouhodobé výstupy – například prezentace, písemná práce), přičemž je důležité nastavení práce ve skupinách (rozdělení rolí, využití silných stránek každého člena, mechanismy zpětné vazby apod.)
E. Bartoníková:
Na zlepšení vztahů funguje, čas od času se s dětmi pobavit, promluvit si, nechat je napsat, jestli je něco trápí, jestli něco řeší. Hrajeme různé hry na stmelení kolektivu (z internetu), někdy máme třídní odpoledne, kdy se sejdeme venku, opečeme buřty, povídáme si. Nic úplně speciálního.
T. Rolková:
Hodně mluvit a dát prostor, aby mluvili oni.. Anonymní vzkazy konkrétnímu člověku (např. mám tě rád, ale zlobí mě, když děláš….). Hry na stmelování kolektivu, „slepárny“, tajný Santa s úkolem (ne aby si kupovali dárky, ale něco pro
druhého udělali)…
P. Vinklerová:
Ve třídě děláme každý pátek poslední hodinu povídací kolečko. Děti mají mluvit o tom, co se povedlo nějakému spolužákovi, za co by mu chtěli poděkovat (je to o hodnocení ostatních, ne sebe). U zlobivějších/slabších dětí se snažím doplnit něco já. Máme 3 třídní maskoty a vždy 3 žáci je dostanou na víkend za odměnu domů. Maskotům vedeme deníky, co si o víkendu užili a v pondělí ráno to sdílíme. (Můžu případně podrobněji popsat).
Již od první třídy nechám děti každý měsíc měnit zasedací pořádek („náhodně“ :D) tahám z klobouku a rozesazuji je. Tím se seznamují a při dalších činnostech jsou pak nuceni pracovat s různými spolužáky. Další věc, kterou dělám jsou kartičky za odměnu) poukázky. Podle určtěných kritérií si je mohou zasloužit a pak použít. Je tam např. Při testu můžu použít sešit, místo diktátu si můžu číst v koutku, můžu sedět s kým chci atd. Hlavně se mi ale osvědčilo „stmelit“ rodiče. Pořádáme společný víkendový pobyt (hned od 1. třídy). Na konci roku piknik.