Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Časté dotazy

NA CO SE NEJČASTĚJI PTÁTE OHLEDNĚ PRŮBĚHU DOUČOVÁNÍ

Kdy a kde by mělo doučování probíhat?

Kdy bude doučování probíhat záleží na domluvě doučovatele a rodiny. Místem doučování bývá domov dítěte. Pokud z nějakého důvodu není možné doučovat v domácnosti, snažíme se nalézt jinou alternativu (knihovnu, prostory školy, online doučování). Není možné, aby doučování probíhalo v domácnosti dobrovolníka.

Proč by mělo doučování probíhat přímo v rodinách? Jaký to má význam?

Doučovat v rodinách doporučujeme z několika důvodů. Dítě by se mělo cítit bezpečně a připravovat se v prostředí, které dobře zná. Většina dětí, které se doučují, nemá správné vzdělávací návyky. Vzhledem k tomu, že mimoškolní příprava se odehrává většinou doma, je správné tyto návyky budovat právě tam. Do doučování se tak může zapojit celá rodina. Rodiče se mohou od doučovatele naučit s dítětem správně pracovat, zajistit dostatečně klidné prostředí, pravidelně kontrolovat pomůcky na vyučování, úkolníček, žákovskou knížku aj.

Mohu dítě vzít s sebou někam ven (do kina, divadla, na výstavu apod.)?

Pokud se takto dohodnete s rodiči, pak ano. Aktivity můžete využít jako doplněk k doučování nebo je do doučování přímo zakomponovat. Je však třeba si uvědomit, že v případě, kdy opouštíte domácnost rodiny, přebíráte za dítě zodpovědnost.

NA CO SE NEJČASTĚJI PTÁTE OHLEDNĚ PŘÍMÉ PRÁCE S DÍTĚTEM/DĚTMI

Jak se mám zachovat, když je dítě při doučování vulgární nebo hrubé?

Je dobré ověřit, zda dítě význam těchto vulgarit zná. Často může jen opakovat slova, která zaslechlo, ale jejich významu nerozumí. Požádejte dítě, aby taková slova nepoužívalo, případně mu slušně vysvětlete jejich význam. Můžete upozornit, že hrubost a vulgarismy mohou druhého člověka urazit.

Mám dítěti zadávat úkoly? A jak?

Zadáváním úkolů se zvyšuje efektivita doučování. Vždy je ale potřeba přihlédnout k množství úkolů, které má dítě ze školy. Zkuste dítěti zadávat krátké, co nejvíc konkrétní úkoly. Můžete je rozepsat na každý den v týdnu. Nezahlcujte však dítě velkým množstvím úkolů. Ověřte, zda dítě ví, jak úkol vypracovat. Na konci hodiny si popovídejte s rodiči o tom, co jste na doučování dělali, jaké úkoly jste zadali a vysvětlete jim, jak mají úkoly zkontrolovat. Pokud nemáte jistotu, jestli není dítě úkoly zahlcené, proberte s dítětem a rodiči, jak vypadá běžný pracovní týden. Zda dítě chodí na nějaké kroužky, co dělá odpoledne, kdy se učí.

Jak reagovat, když je dítě opakovaně na hodiny nepřipravené (bez splněných úkolů, podkladů ze školy nebo základních pomůcek)?

Vždy je potřeba snažit se zjistit důvod. Pokud dítě zapomnělo, je dobré zadání úkolu nechat dítěti na nalepovacím papírku na stole nebo dohlédnout, aby mělo úkoly zapsané v úkolníčku. U některých dětí může dobře zafungovat upozornění trochu nezvyklou formou – nálepkami, upomínkami na skříňce, lednici apod. U mladších dětí bývá problém v tom, že vypracování úkolu nezkontrolovali rodiče. V komunikaci s rodiči se vyplácí být hodně konkrétní např.: „Dohlédnete na to, aby Anička měla ve středu hotový tento úkol?“.

Jak navázat přátelštější vztah založený na důvěře s doučovaným dítětem?

Projevujte o děti upřímný zájem. Pokládejte přátelské otázky. Na začátku každého doučování se pak dotazujte, co je nového, jak jim to jde. Ptejte se na jejich vztah k učitelům. Koho mají rády a koho ne, proč? Vyprávějte dětem o sobě ve vztahu ke škole či práci, svěřte se například, že vám taky něco nešlo a jak jste to řešili. Děti upozorňujte na jejich kladné stránky. Po nějakém čase vždy připomeňte, co už všechno zvládly. Dodá jim to sebedůvěru. Dávejte dětem vždy najevo, že záleží i na jejich pohledu na věc a že vás to, co říkají, opravdu zajímá.

Jak pracovat s nemluvným a uzavřeným dítětem?

Pracujte s dítětem nejen jako doučovatel, ale hlavně jako kamarád. Snažte se provázat učení se zábavou. Pokud je hezké počasí, jděte po učení ven a neformálně si povídejte. Snažte se zjistit, co dítě baví, co by si přálo, jaké má sny. Když dítěti dáte prostor a pustíte ho k sobě, otevře se i ono vám. Mějte trpělivost, vše chce svůj čas.

Mám pracovat s ostatními dětmi, které jsou na doučování přítomny?

Záleží na vás. Pokud vás nebudou ostatní děti rušit a doučování bude nadále smysluplné, není problém věnovat pozornost více dětem. Pro „oficiálně nedoučované“ dítě si můžete připravit například omalovánky nebo křížovku. Uděláte mu radost a bude si připadat důležité. Nezapomínejte však, které dítě primárně doučujete.

NA CO SE NEJČASTĚJI PTÁTE OHLEDNĚ SPOLUPRÁCE S RODIČI V PRŮBĚHU DOUČOVÁNÍ

Jak mám spolupracovat s rodiči? Mám je zapojovat do doučování?

Ano, pokud to jde. Společně s rodičem a dítětem vždy na začátku doučování projděte žákovskou knížku. Prostřednictvím doučování můžete naučit i rodiče, jak s dětmi pracovat. Platí to samozřejmě zvlášť u mladších dětí. Nemusíte však vyžadovat, aby byl rodič při doučování přímo přítomen po celou dobu. Zkuste co nejvíce zapojovat rodiče do dění kolem doučování a školy. Nepřebírejte za na ně odpovědnost např. při plánování schůzky s třídním učitelem ve škole, při kontrole ŽK nebo nákupu sešitu na doučování. Čas doučování nemusíte trávit čistě učením s dítětem, kontakt a komunikace s rodiči je také velmi cenný a efektivní.

Co mám dělat, když se pravidelně opakuje, že rodiče nejsou doma?

Rodiče jsou za dítě odpovědné, měli by proto být v domácnosti přítomni, po domluvě případně jiný dospělý. Pokud je doma jen dítě, nedoučujte a spojte se s rodiči.

Doučování často odpadá. Rodiče říkají, že je dítě nemocné. Někdy to trvá i dva a více týdnů. Co mám dělat?

Je velmi obtížné zjišťovat, jaké důvody za odpadáním doučování stojí. Pokud je to možné, pokuste se to zjistit. Zajímejte se také o to, jestli rodina doplňuje učení v případě absencí. Problémem je, pokud by rodina doučování rušila opakovaně těsně před jeho začátkem či bez jakékoli omluvy. V takovém případě doporučujeme doučování přerušit a věnovat se jinému dítěti, které se doučování bude účastnit.

Co mám dělat, když po mě rodina chce věci, které nesouvisí se službou doučování?

Může se stát, že vás matka či otec požádají o pomoc s vyřízením jiných záležitostí, které nesouvisejí s vlastním doučováním. Mějte v tuto chvíli na paměti, že vaším úkolem je v rodině zajistit podporu mimoškolního vzdělávání dítěte. Vše ostatní jde mimo vaši kompetenci. Rodině můžete doporučit pomoc profesionála zaměřeného na danou problematiku.

Jak se zachovat v případě, že v mé přítomnosti budou rodiče na doučované dítě vulgární nebo hrubí?

Požádejte rodiče, aby takto ve vaší přítomnosti s dítětem nejednali. Podobné chování dítěti nepomůže. Zkuste si s rodiči popovídat o tom, jak je důležité dítě chválit a být trpělivý. Je možné, že rodiče jiný vzorec chování k dítěti neznají, protože k nim jejich rodiče přistupovali stejně, možná také vyrůstali mimo rodinu. Pokud se situace nezlepší ani po upozornění, přerušte doučování. V takové atmosféře se jistě nebudete cítit dobře vy ani dítě. Požádejte, aby se to již neopakovalo. Dejte najevo, že je vám situace nepříjemná. Můžete také zvážit přesunutí doučování z domácnosti jinam.

Co mám dělat, když na mě byl někdo vulgární, agresivní, dělal mi nevhodné návrhy?

Upozorněte rodinu na to, co se stalo. Pokud se v rodině necítíte dobře, odejděte a pokračování v doučování si dobře promyslete.

Co mám dělat, když mi rodiče nabídnou alkohol?

Doporučujeme alkohol odmítnout. Je dobré ujasnit si vaši roli v rodině, kam docházíte za doučovaným dítětem. Podobné je to i s jídlem. Můžete ochutnat a poděkovat za pohoštění, ale zároveň upozornit, že jste do rodiny přišel hlavně kvůli doučování.

NA CO SE NEJČASTĚJI PTÁTE OHLEDNĚ PROSTŘEDÍ V RODINĚ

Co mám dělat, když se v domácnosti kouří a mě to obtěžuje? Můžu kouření po dobu doučování zakázat?

Zkuste se domluvit s rodiči či příbuznými dítěte, že v průběhu doučování nebudou v místnosti, kde doučování probíhá, kouřit. Vhodné je s rodinou šetrně promluvit o příznivých podmínkách pro učení dítěte, mezi které patří i vyvětraná místnost bez kouře. Pokud by se omezení kouření v době doučování nepodařilo s rodinou vyjednat, zvažte, zda doučování nemůže probíhat jinde.

Co mám dělat, když hraje nahlas televize a rozptyluje naši pozornost?

Požádejte rodiče o vypnutí televize. Vysvětlete, jak důležité je zajištění klidného prostředí pro smysluplné doučování.

Co mám dělat, když je v bytě moc lidí na návštěvě?

Požádejte o klid na doučování. V případě, že se nepodaří s rodiči dohodnout a návštěva bude dítě očividně rozptylovat, doučování ukončete. S rodinou se dohodněte, že v době doučování nebudou do bytu návštěvy docházet.

Co mám dělat, když pro doučování nemáme vhodné podmínky, např. rodina nemá stůl na psaní, v pokoji není dostatek světla apod.?

S rodiči můžete prodiskutovat, jak by měl vypadat vhodný prostor pro doučování. Můžete se společně dohodnout alespoň na několika změnách, například přesunout stůl do jiné místnosti k oknu, opatřit od známých nebo z bazaru lampičku, stůl apod. Aktivitu však nechte především na rodičích. Pokud se vhodné prostředí k učení nepodaří doma vytvořit, přesuňte se s dítětem jinam (knihovna, škola, online).