Spolu s Učitelskou platformou jsme připravili základní přehled toho, co by se žáci měli naučit v matematice v jednotlivých ročních prvního stupně, aby bez problémů mohli v následujícím roce pokračovat.
Výstupy jednotlivých ročníků 1. stupně ZŠ v předmětu Matematika
- 1. ročník
– dokáže se orientovat v prostoru (před, za, vedle, vpravo, vlevo)
– osvojí si číselnou řadu 0 – 20
– zakreslí čísla do 20 na číselnou osu
– zapisuje a čte číslice do 20
– seřadí čísla podle velikosti
– používá matematické symboly: plus, mínus, rovná se, větší, menší
– rozloží čísla na desítky a jednotky
– sčítá a odčítá v oboru do 20
– řeší jednoduché slovní úlohy
– přiřazuje čísla k danému počtu prvků
– porovnává čísla
– pozná: čtverec, trojúhelník, obdélník, kruh
– seznámí se se značkou pro: litr, kilogram, metr, korunu
- 2. ročník
– s porozuměním pracuje s učivem 1. ročníku
– čte a zapisuje čísla 0 – 100
– orientuje se na číselné ose celých čísel do 100
– porovnává čísla do 100
– zvládá sčítání a odčítání celých desítek a jednoduchých příkladů bez přechodu přes celé
– zaokrouhluje na desítky
– řeší a vytváří jednoduché slovní úlohy o kolik více, méně
– zná pojem násobení a dělení
– zvládne příklady malé násobilky do pěti
– zná základní princip rýsování a připraví si správné pomůcky
– rozezná čáru přímou, křivou a lomenou
– vyznačí bod, narýsuje přímku a úsečku
– pozná geometrická tělesa – krychle, kvádr, koule, válec
– zná značku pro metr a centimetr
– měří úsečky v centimetrech
- 3. ročník
– s porozuměním pracuje s učivem předchozích ročníků
– pamětně násobí a dělí přirozená čísla do 100
– sestavuje příklady násobení a dělení u jednoduchých slovních úloh
– řeší jednoduché slovní úlohy pomocí sčítání, odčítání, – násobení, dělení
– pracuje s tabulkou násobků
– zaokrouhluje na stovky
– sčítá a odčítá dvojciferná čísla v oboru do 100 s přechodem přes základ
– sčítá a odčítá dvojciferná čísla písemně
– dodržuje zásady bezpečného a správného rýsování
– rýsuje přímku, úsečku, polopřímku, vyznačí bod
– měří délky úseček (na cm, mm), porovnává
– sestrojí grafický součet úseček
– změří vzdálenost v m
– určuje průsečík úseček
– poznává a pojmenovává základní rovinné a prostorové útvary
- 4. ročník
– s porozuměním pracuje s učivem předchozích ročníků
– zapíše a přečte čísla do 1 000 000
– vyhledává čísla na číselné ose
– sčítá a odčítá čísla do milionu – pamětně i písemně
– zaokrouhluje a odhaduje výsledky
– sestaví a řeší jednoduchou slovní úlohu k daným příkladům s porozuměním
– násobí a dělí v oboru malé násobilky
– dělí se zbytkem v oboru malé násobilky
– písemně násobí jednociferným i dvouciferným činitelem
– písemně dělí jednociferným dělitelem
– zná základní jednotky hmotnosti, délky, objemu a času
– převádí jednotky hmotnosti a délky
– pracuje s jednoduchými tabulkami, grafy
– sestrojí kolmici, rovnoběžky, různoběžky
– narýsuje trojúhelník, čtverec, obdélník, kružnici
– rozlišuje kružnici, kruh
– pozná pravoúhlý trojúhelník
– vypočítá obvod čtverce, obdélníku
- 5. ročník
– s porozuměním pracuje s učivem nižších ročníků
– zapíše a přečte čísla do 1 000 000
– sčítá a odčítá do 1 000 000 (zpaměti a písemně)
– násobí 10, 100, 1000, …30, 300, 3000
– zaokrouhluje na tisíce, desetitisíce, statisíce
– řeší a vytváří jednoduché slovní úlohy do milionu
– napíše čísla v desítkové soustavě
– orientuje se na číselné ose
– převádí základní jednotky času, délky, hmotnosti a objemu
– porovnává čísla, provádí odhady
– písemně násobí jednociferným, dvojciferným a trojciferným činitele
– písemně dělí jednociferným i dvouciferným dělitelem
– řeší slovní úlohy o jedné neznámé
– řeší jednoduché rovnice
– zná znaky římských číslic, čte jednoduché římské číslice
– přečte a zapíše jednoduché zlomky
– použije jednoduchý zlomek v praxi
– seznámí se s používáním desetinných čísel
– porovnává, zaokrouhluje a pracuje s des. čísly
– sčítá a odčítá desetinná čísla v jednoduchých příkladech
– sestaví jednoduchou tabulku, graf, porovnává dané číselné údaje, údaje vyhodnotí
– použije jednoduchou osu souměrnosti
– sestrojí čtverec, obdélník a trojúhelník
– zná a vysvětlí pojmy: trojúhelník pravoúhlý, rovnoramenný, rovnostranný
– sestrojí kolmice, rovnoběžky, různoběžky
– sestrojí kruh, kružnici
– vypočítá obvod trojúhelníku a čtyřúhelníku
– pojmenuje čtyřúhelníky
– určí obsah čtverce a obdélníka ve čtvercové síti
– seznámí se se základními jednotkami obsahu cm2, d m2, m2, k m2
– dodržuje pravidla a zásady při rýsování