Očekávané výstupy na konci 1. období (tzn. na konci 3. třídy)
Žák
– čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku,
– vyjadřuje své pocity z přečteného textu,
– rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění,
– pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností.
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření (spíš s lehkým mentálním postižením):
Žák
– si pamatuje a reprodukuje jednoduché říkanky a dětské básně,
– reprodukuje krátký text podle otázek a ilustrací,
– při poslechu pohádek a krátkých příběhů udržuje pozornost.
Očekávané výstupy na konci 2. období (tzn. na konci 5. třídy)
Žák
– vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je,
– volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma,
– rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů,
– při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy.
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření (např. s lehkým mentálním postižením) :
Žák
– dramatizuje jednoduchý příběh,
– vypráví děj zhlédnutého filmového nebo divadelního představení podle daných otázek,
– čte krátké texty s porozuměním a reprodukuje je podle jednoduché osnovy,
– určí v přečteném textu hlavní postavy a jejich vlastnosti,
– rozlišuje poezii a verše,
– rozlišuje pohádkové prostředí od reálného,
– ovládá tiché čtení a orientuje se ve čteném textu.
(Zdroj: Jana Kocourková Počáteční čtení a čtenářství na 1. stupni – prezentace k webináři)