Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Matematika podle profesora Hejného: Přehled prostředí využívaných na prvním stupni

Krokování – Porozumění číslům vyjadřujícím změnu polohy nebo porovnávání poloh. Vstup k číslům záporným, později k práci se znaménky. Pomůcka pro řešení rovnic.

Autobus – Porozumění číslům v yjadřujícím změnu s tavu. Orientace v souboru dat obsahujícím jak stavy, tak změny, ale i porovnání. Tvorba vlastního záznamu. Tvorba tabulky, porozumění tabulce.

Děda Lesoň – Práce s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem, ale speciálním znakem). Příprava na rovnice. Dosazování a (přesná) výměna silnějších zvířat za slabší a naopak je i součástí propedeutiky převodů jednotek.

Rodokmen – Relace a jejich skládání propojené s úlohami o věku. Schopnost přesného v yjadřování, logika.

Biland – Pohádkové seznamování se s dvojkovou soustavou, jazykem, který používají počítače. Ukázka toho, že desítková soustava není jediná možná. Hlubší p orozumění desítkové soustavě.

Výstaviště – Orientace v prostředí, které propojuje geometrii a číselnou řadu. Rozvoj schopnosti vzájemně propojovat různé řešitelské strategie. Hledání více řešení.

Linky – cyklotrasy – Propojování algebraické a geometrické situace. Systematické prohledávání všech možností. Odhalování nových vztahů ze vztahů známých.

Parkety – Získávání zkušeností s analýzou a syntézou skupiny rovinných tvarů, z nichž některé mohou být obohaceny o číselné údaje.

Geodeska – Hlubší poznávání mnohoúhelníků s malým počtem stran, hledání tvarů splňujících různé geometrické podmínky.

Krychlové stavby – Poznávání prostorové geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna staveb podle daných podmínek. Zápis stavby i procesu jejího vytváření různými jazyky. Schopnost popsat 3D-situaci různými způsoby.

Hadi – Poznávání vazeb souborů čísel, která vystupují jak v roli vztahu, tak v roli operátora. Zobecňování konkrétních poznatků. Rozvíjení schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus– omyl.

Neposedové – Rozvíjení schopnosti tvořit narušenou číselnou strukturu v prostředí běžných číselných vztahů, v prostředí součtových trojúhelníků nebo hadů.

Šipkový diagram – Šipkový diagram je grafickým zápisem rovnice, který vede žáka k tomu, aby neznámé číslo (v horním levém kroužku) hledal experimentováním.

Pavučiny – Prostředí hadů rozšířené o geometricky bohatší zápis doplněný navíc barvou. Poznávání číselných vztahů, které se v budoucnosti rozšíří na vztahy parametrické a později i n a algebraické.

Násobilkové obdélníky – Procvičování násobilky v grafickém prostředí, jež v budoucnosti umožní po rozšíření odhalovat vztahy mezi čtyřmi základními operacemi.

Sousedé – Získávání v hledu d o základní vazby aritmetiky vztahu mezi s čítáním, součtem, odčítáním a rozdílem.

Barevné trojice – Rozvíjení řešitelských strategií aritmetických úloh obohacených o parametr barvy (od dramatizace k simulované dramatizaci).

Házení kostkou – Získávání zkušenosti s náhodnými jevy, porozumění zákonitostem v oblasti pravděpodobnosti, práce se statistickými soubory.

Slovní úlohy – Schopnost pochopit slovní popis situace nebo procesu prostřednictvím dramatizace, manipulace, obrázku, grafu, tabulky nebo souboru číselných vztahů. Poznávání úloh s větším počtem řešení.

Hra Sova – Hra s odpověďmi ano – ne. Propojení oblasti logického myšlení a galerie hledaných objektů (rovinná nebo prostorová geometrie, čísla, objekty běžného života). Formulace vlastností objektů v galerii např. těles. (Na které těleso si myslím?)

Vývojový diagram – Grafický záznam procesu. Příprava na porozumění práce počítače.

Tvary ze dřívek – Poznávání rovinné geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna t varů podle daných podmínek. První zkušenosti s obsahem, obvodem, jednoduchými zlomky a posloupnostmi.

Součtové trojúhelníky – Zviditelnění konceptu sčítání, základní aditivní triády. Příprava na v stup do s věta algebry.

Sítě krychle – Využití životních zkušeností k poznávání pojmu síť krychle. Manipulativní propojování 2D- a 3D -geometrie.

Šipky – čtvercová mříž. Jazyk šipek připravuje na pochopení souřadnicové soustavy. Šipka označuje pohyb, změnu. Jde o krokování ve 2D. Šipka ukazuje na souvislosti geometrie a k rokování.

Algebrogramy – Řešení algebrogramů odhaluje žákům některé hlubší souvislosti aritmetiky. Řeší je zkoušením. Osvojují si hodnotu místa.

Mohlo by Vás také zajímat:

Doučování matematiky – co je cílem?

Prostorová představivost

Matematická představivost

Početní gramotnost

Finanční gramotnost

Předškolní průprava

Matematika podle profesora Hejného

Matematika podle profesora Hejného: Dva významy slova prostředí

Matematika podle profesora Hejného: O procesu poznávání

Matematika podle profesora Hejného: Porozumění číslu

Matematika podle profesora Hejného: Podrobnější náhled do šesti vybraných prostředí

Text byl převzat z  publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.