Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Metody kritického myšlení

Metody kritického myšlení povzbuzují vlastní myšlení dítěte a vedou k aktivnímu učení. Lze je dobře využít i při doučování. Opírají se o logickou posloupnost a strukturu. Ta je základem pro snazší zapamatování. Děti se učí vycházet z informací, které již znají, a dávat je do kontextu. Učení probíhá ve třech fázích E-U-R (Evokace – Uvědomění si významu – Reflexe).

Pro efektivní učení je důležité zachovávat posloupnost jednotlivých fází.

Evokace 

Ve fázi evokace vedeme děti k tomu, aby si vybavily informace, které o probíraném tématu již vědí. Vytváříme tak určitou kostru (strukturu), na kterou můžeme nabalovat další informace.

(Vhodné metody: brainstorming, myšlenková mapa)

Uvědomění si významu

V průběhu této fáze se děti seznamují s novými informacemi prostřednictvím čteného textu, filmu, pokusu.

Reflexe 

Fáze reflexe pomáhá dětem třídit, analyzovat a upevnit nové poznatky.

(Vhodné metody: pětilístek, myšlenková mapa)

JAK NA TO V PRAXI

  1. Děti se snaží vymyslet co nejvíce informací k tématu – fáze evokace.

Brainstorming / Co vím nebo si myslím, že vím o…

Příklad brainstormingu na téma Kočka:

Má drápky / Savec / Domácí zvíře / Hezká holka / Má výborný zrak, sluch i čich / Má fousky / Kočičí hlavy / Má blechy / Měkké tlapky / Je mrštná / Jméno spolužáka / Má krátký krk a středně dlouhý ocas / Mláďata jsou koťata / Kočky uctívali v Egyptě / Je to šelma / Přede

V této fázi nehodnotíme pravdivost tvrzení. Všechny výroky zapisujeme. Teprve po ukončení odstraníme to, co je nevhodné.

  1. Ze zbývajících napsaných výrazů a myšlenek můžeme následně formulovat odpověď. Jednotlivé body si také můžeme ověřovat z různých zdrojů např. učebnice, encyklopedie, krátkého filmu, internetu – fáze uvědomění si významu.

Postupně označíme ta tvrzení, která se nám potvrdila jako pravdivá. Tato metoda je vhodná pro skupinovou práci, můžeme ji však využít i při individuálním doučování. Pokud se nepodaří zapojit sourozence nebo další členy rodiny, pomozte dítěti svými nápady.

  1. Pro shrnutí a upevnění informací můžete na závěr použít metodu Pětilístek nebo myšlenkovou mapu – fáze reflexe.

Pětilístek

Metoda pomáhá shrnout podstatné informace do výrazů, které dané téma vystihují. Může nám posloužit při probírání tématu, o kterém dítě již něco ví, nebo při závěrečném shrnutí informací. Lze ji využít jak při práci s prvňáčky, tak při doučování starších dětí. Věku dětí ovšem přizpůsobujeme zadání.

U prvňáčka nahradíme pokyn: „Na druhý řádek vypiš dvě přídavná jména, která téma vystihují.“ např. větou „Jaká je Země (kočka, les)? / Jaké dvě vlastnosti ji nejvíc vystihují?“

Pětilístek můžeme využít téměř v každém předmětu. Ideální je pro procvičení látky prvouky, vlastivědy, zeměpisu, dějepisu a přírodopisu.

Popis metody:

1) První řádka vystihuje námět / téma (obvykle se jedná o podstatné jméno).

2) Druhá řádka popisuje dvě podstatné vlastnosti námětu (dvě přídavná jména).

3) Třetí řádka vystihuje co „námět“ dělá nebo co se s ním děje (tři slovesa).

4) Čtvrtá řádka je věta o čtyřech slovech. Sloveso může chybět.

5) Poslední řádka je nejčastěji jednoslovné synonymum, které rekapituluje podstatu námětu.

Další příklady schémat užití pětilístku:

1) Kočka

2) Mrštná – domácí

3) Přede – saje mléko – drápe

4) Mláďata kočky jsou koťata.

5) Šelma

1) Žaludek

2) Hladký – složený ze 3 částí

3) Tráví – vstřebává – mění tvar

4) Peristaltika je pohyb žaludku.

5) Orgán

1) Les

2) Listnatý – jehličnatý

3) Živí – čistí – voní

4) Les je domovem zvířat.

5) Domov

1) Karel IV.

2) Moudrý – vzdělaný

3) Založil univerzitu – budoval – byl císařem

4) Karel IV. měl čtyři manželky.

5) Otec Vlasti

Myšlenková mapa

Myšlenková mapa je metodou, která slouží pro přehledné zaznamenávání informací. Rozvíjí jedno dané téma. Pomáhá systematizovat a třídit informace. Při jejím vytváření můžeme používat klíčová slova, obrázky a symboly. Centrální téma napíšeme doprostřed papíru, od něj odvíjíme jednotlivé významové větve. Děti nejprve mohou kolem tématu zapsat všechny informace, které je napadnou, a následně spojit podle vzájemných souvislostí. Neváhejte podpořit děti, aby si mapu vybarvily nebo přidaly obrázky.

Příklad myšlenkové mapy – Karel Čapek

TVORBA

Karel Čapek – novinář

Národní listy

Lidové noviny

Karel Čapek – spisovatel

Válka s mloky

Krakatit

Trapné povídky

Továrna na absolutno

Povídky z jedné a druhé kapsy

Karel Čapek – dramatik

Matka

Bílá nemoc

Ze života hmyzu

Věc Makropulos

RUR —) robot

DALŠÍ ČINNOSTI

Filosof

Fotograf

Překladatel

RODINA:

Oženil se se spisovatelkou Olgou Scheinpflugovou

Bratr Josef Čapek —) společná tvorba

Text byl převzat z  publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.