Jak motivujete své žáky, pokud se jim nechce pracovat?
L. Borovička:
- 1) Dbát na jejich well-being – přizpůsobit aktivity jejich momentálnímu rozpoložení
- 2) Ve výuce by se měly střídat různé aktivity, žáci by neměli jen sedět, ale alespoň občas by se měli pohybovat
- 3) Důležitá je popisná zpětná vazba- jak od učitele k žákovi, tak od žáka k žáka, ale také od žáka k učiteli. Učitel by měl brát vážně žákovské podněty třeba ke způsobu výuky.
- 4) Důležité je propojovat aktivity s reálným světem, ve kterém žáci žijí. U takto nepropojených aktivit je potřeba vysvětlovat jejich smysl.
- 5) Ve výuce by neměl scházet humor.
E. Bartoníková:
Pokud vidím, že jsou žáci unavení, přetažení, nemotivovaní, hledám něco na oživení, nějakou soutěž, kdy se budou hýbat, aktivitu venku. To ale asi není tip na doučování. Tam bych zkusila nějakou písničku, krátké video, kartičky, bingo, zopakovat něco, co jim jde, kartičky s otázkami, krátké hádanky, jazykolamy.
M. Marcinčín:
(Středoškoláci): Podle mě je potřeba, aby viděli v aktivitě cíl a jeho dosažitelnost. Někdy funguje motivace čistě instrumentální („nechceš propadnout“, „chceš ty přijímačky udělat“), jindy je třeba ukázat cíl učení („k čemu to je“, „ve tvé psychologii se statistika používá takhle, je tam také potřeba“). Pokud u mě žáci nepracují, často za to může špatně zvolené náročnost úkolu – není pro ně cíl dosažitelný, nebo je to tak triviální, že to ani nemá cenu dělat.
P. Vinklerová:
Při práci s pozorností žáků je klíčové střídaní činností. Příliš dlouhé setrvání u monotónní činnosti je „záruka“ ztráty pozornosti. Osvědčilo se mi zařazovat pohybové chvilky – krátké pohybové aktivity (u menších dětí třeba básnička kombinovaná s pohybem, u starších třeba jen udělat 10 dřepů). Dobré je také zařadit aktivity, kdy děti mohou odpovídat „jiným než běžným způsobem“. Např. výsledek početního příkladu nejprve „oddřepují“, tj. udělají tolik dřepů, kolik je výsledek a pak teprve řeknou nahlas/zapíší. Odpovídají pohybem, např. když je odpověď ano – udělají dřep, když ne, vyskočí. Další oblíbenou aktivitou jsou „běhací“ aktivity všeho druhu. Kombinuji je s pobytem venku, např. na začátku hodiny jdeme na dvůr, výrazy z pětiminutovky jsou napsané na očíslovaných lístečkách rozházených na dvoře. Žáci musí najít zadaný počet lístečků, opsat si příklady/výrazy a vyřešit.
T. Rolková:
Když vidím, že třída není v rozpoložení na spolupráci, snažím se s nimi komunikovat. Předložím jim svůj plán hodiny a nechám je se svobodně rozhodnout, jestli chtějí pracovat „podle mě“, nebo jestli mají jiný nápad. Často pomůže už jen ta možnost volby, občas modifikujeme látku do soutěže apod.. snad jen jednou se mi stalo, že by si třída vybrala prostý výklad bez aktivit (fakt se jim nechtělo myslet).