Nastavení hodiny
Stejně jako v prezenčním doučování, stanovte si i pro případ online doučování vždy konkrétní den a čas, kdy se budete scházet. Je dobré ujistit se, že dítě s doučováním počítá. Podle spolehlivosti dítěte si nastavte víceúrovňový systém připomínání doučování např. začátkem týdne, v den doučování dopoledne a 15 až 30 minut před samotným začátkem.
Ideální je, pokud budete dopředu vědět, s čím bude třeba v doučování pomoci. Můžete dítě požádat o zaslání úkolů a probírané látky den dva předem. Hezky funguje i propojení s třídním učitelem, získání přístupu do školních platforem typu Bakalář anebo větší zapojení rodiče. Smyslem doučování není jen pomoc s aktuálními úkoly a často je potřeba se zaměřit na chybějící základy v rámci daného předmětu, podporu sebevědomí a motivace u studenta. Není proto nutné podřizovat svůj plán tomu, co se právě děje ve škole, i když se tomu nelze zcela vyhnout.
Vzhledem k náročnosti a zátěži spojené s online komunikací doporučujeme:
- Stanovte si kratší délku doučování ve větší frekvenci, například hodinu 2x týdně.
- Scházejte se pravidelně ve stejný den a hodinu.
- Neřešte jen cvičení a úkoly. Doučování je dobré obohatit o nejrůznější interaktivní a zábavné prvky: společnou rozcvičku, hru, sledování videa.
- Nezapomínejte ani na osobní rozhovor, ptejte se, jak se dítěti daří.
- Po skončení doučování si řekněte o zpětnou vazbu – co se dítěti líbilo, nelíbilo a proč.
Motivace a pozornost
- V onlinu se dá hůře poznat, jestli dítě látku opravdu chápe a je třeba neustále klást kontrolní otázky a ověřovat si, zda všemu rozumí.
- Pokud je to možné, trvejte na zapnuté kameře, jinak se ztrácí kontakt. Dítě s největší pravděpodobností souběžně komunikuje s kamarády, hraje hry a podobně.
- Zapojte do doučování pokud možno také rodiče.
- Nechte dítěti zažít úspěch. Začínejte jednoduššími úkoly a postupně přidávejte na obtížnosti. Příliš obtížné cvičení včas opusťte, nebo si je nechte na později.
- Když má dítě špatný den, zařazujte lehčí úkoly nebo i více her. Nebojte se ale postupně s tím, jak si na sebe s dítětem zvykáte, úkoly komplikovat nebo testovat nové hranice. Učení se děje těsně na hranici toho, co už dobře známe, a toho, čemu ještě nerozumíme.
- Používejte při doučování sdílení obrazovky, interaktivní tabule. Obrazovku nemusíte sdílet jen vy, nechte dítě, ať je aktivní, vyplňuje a pracuje a sdílí s vámi v co největší míře, co právě dělá.