S nástupem pandemie nemoci covid-19 na jaře 2020 a s ním spojeným přechodem žáků na distanční výuku, jsme se museli vypořádat s mnoha výzvami. Abychom nadále mohli podporovat děti v jejich vzdělávání, začali jsme doučovat na dálku a do služby jsme nově zapojili i čistě online dobrovolníky. Online doučování se nakonec osvědčilo jako další efektivní způsob práce s dětmi. Například pro rodiny, které žijí ve špatně dostupných lokalitách nebo v regionech s akutním nedostatkem doučujících, je online doučování jedinou možností podpory.
V kapitolách o online doučování bychom vám rádi předali naše zkušenosti a doporučení, která vám pomohou vystavět funkční online doučování, nebo online hodiny zakomponovat jako doplněk k prezenčnímu doučování.
Výhody online doučování:
- Doučování je dobře přístupné i dětem, které se nacházejí v odlehlejší lokalitě.
- Doučující nemusí dojíždět za dítětem a ušetří tak svůj čas.
- Doučování je flexibilnější, co se týče domlouvání hodin, přesunutí/rušení doučování nebo třeba v případě pomoci s úkoly na poslední chvíli.
- Lze se “setkat”, i když je dítě nemocné a probrat látku, kterou by dítě jinak kvůli nemoci zameškalo.
- Doučovatel se může s pomocí internetu rychleji zorientovat v tom, co dítě potřebuje aktuálně probrat.
Online doučování není vhodné v případě:
- Doučování dětí s ADHD, výraznými poruchami chování a učení.
- Podpory mladších dětí, zejména v 1. a 2. třídě.
Role doučujícího v online prostředí
Komunikace v onlinu je více anonymní a snáze při ní mohou opadnout zábrany. Proto je i zde potřeba myslet na vaši roli v rodině doučovaného dítěte a vlastní hranice. Vaší rolí je hlavně podpora dítěte v doučování. Je skvělé, když se vám na základě doučování daří navázat s dítětem přátelský vztah a vytváříte si společný prostor k povídání a sdílení i nad rámec doučování. Dávejte si však pozor na to, aby informace, které s dítětem sdílíte, nenabývaly až příliš osobního či intimního charakteru. Nedoporučujeme ani sdílení fotografií. Zamyslete se nad tím, jaké zprávy nebo obrázky by třeba vám osobně už byly nepříjemné od člověka, kterého znáte jen z obrazovky.
Skrze počítač nebo mobilní telefon je spojení možné prakticky kdykoliv. To ale neznamená, že na zprávy od dítěte musíte reagovat okamžitě. Je naprosto v pořádku dítě odmítnout, pokud po vás chce vyřešit úkol na zítřejší hodinu pozdě večer nebo o víkendu. Můžete ho odkázat na vaše příští domluvené doučování, nebo na jiný den a čas, který vám oběma bude vyhovovat.
Zapojte rodiče
V online doučování také více než v tom prezenčním vypadává článek rodiče jako osoby, která doučování přímo domlouvá, je na doučování přítomna nebo je alespoň v době doučování doma. V onlinu jste daleko více ve spojení přímo s doučovaným dítětem. Rodiče z komunikace ale ani tak nevynechávejte a informujte je o průběhu a časech doučování. Můžete tak získat na svou stranu spojence, který bude dítěti online doučování připomínat a motivovat ho k připojování se na vaše hodiny.
Nejste v tom sami
V online prostředí bývá kontakt méně osobní a člověk se může cítit v doučování osamocený. Proto se v případě pochybností nebo problémů obraťte na svého koordinátora, nebo rodiče, který s vámi doučování sjednal. Nevládní organizace obvykle svým doučujícím poskytují podporu a zprostředkují první kontakt s rodinou a následně poskytují podporu formou náslechů, intervizních setkání nebo seminářů.