Desítkový pásek
Počítání do desítky je stěžejní dovednost. Děti to potřebují do dalšího počítání – při sčítání a odečítání pod sebou, i při počítání čísel vyššího řádu. Základ je také, aby zvládaly rozdělit desítku různými způsoby. Vyplatí se to s dětmi hodně procvičovat, aby si počítání do deseti zautomatizovaly a zažily.
Vhodnou pomůckou je desítkový pásek. Může být prázdný, nebo v něm můžeme mít vepsaná čísla od jedné do deseti.
Jak s ním pracovat?
Připravíme si korálky, knoflíky či cokoliv jiného, co můžeme pokládat na pásek. Vhodné je, aby naše předměty byly alespoň ve dvou barvách.
Na pásek vyskládám například tři žluté korálky a ptám se kolik chybí korálků do deseti. Dítě odhadne, že třeba šest. Vezme si šest modrých korálků a vidí, že mu jedno políčko zůstalo volné. Přidá si tedy jeden korálek. Může si to přepočítat, osahat, s korálky různě pohybovat. To mu pomáhá dovednost zažít a osvojit si ji. Obecně platí, že pokud se dítě učí více smysly, je jeho učení efektivnější.
Podobně můžeme tvořit další aktivity. Například: Kolik je pět žlutých a tři modré korálky?
Dvacítkový pásek
Umět různě rozdělit desítku je klíčová dovednost, která se nám v matematice stále objevuje. Neméně důležité je umět počítat přes desítku. K procvičení a zažití může pomoc dvacítkový pásek.
Jak s ním pracovat?
Podobně jako s desítkovým páskem. Pokud dítě zvládá počítání do deseti, můžeme začít s přechodem přes deset.
Použijeme opět různé malé předměty, které na pásek klademe. Pásek například zaplním šesti červenými korálky. Kolik budu mít korálků, když tam přidám šest modrých?
Mám šest korálků, do desítky mi jich chybí čtyři. (Šestku rozdělím na čtyři a dva – to už umíme z desítkového pásku.) V ruce mi zbydou dva korálky. Ty vložím do druhého řádku. Dítě to krásně vidí a může rychle číst výsledek.
Analogicky můžeme vytvořit stovkovou tabulku nebo stovkový pásek.
Stovkový pásek si můžete vyrobit spolu s dětmi. Na tkaničku od bot si navlečte korálky – deset jednou barvou, deset druhou barvou a takhle až do sta. Můžete využít pro ověření příkladů, nebo si nechte na pomoc při počítání různých příkladů. Dětem to prochází rukama a lépe si počítání fixují.
A nezavrhujte ani prsty, které jsou pro ně velkým pomocníkem.
Hejného metoda podobně pracuje s krokovacím páskem.
Zajímá vás více aktivit, které byste mohli dělat s dětmi?
Projděte si prezentaci Pavly Vinklerové z Učitelské platformy k webináři Základní matematické operace na prvním stupni, ze které tento text vychází. K dispozici je i jeho záznam.
Jedna z doporučených aktivit je šátkovaná. Přečtěte si, jak se hraje.