Na konkrétních příkladech rozborů neuměleckých textů si ukážeme rozdíl mezi kritickým a „nekritickým“ čtením. Pro kritické myšlení jsou důležité například následující dovednosti: umět číst pomalu a pečlivě, uvádět jevy do souvislostí, zamýšlet se nad důvěryhodností informací, klást si nad textem otázky, být otevřený jiným úhlům pohledu apod. Rovněž si připomeneme základní rámec kritického myšlení v oblasti vzdělávání, totiž třífázový cyklus učení (evokace – uvědomění – reflexe).
Lektor: Lukáš Borovička, Učitelská platforma
JSNS.CZ připravilo pro učitele shrnutí, jak s žáky pracovat po shlédnutí dokumentárního filmu. Metodiku lze dobře převést i na jiná sdělení – články, knihy, fotografie, zprávy. Přečtěte si materiál Jak na reflexi emocí po filmové projekci. Jsou zde popsány metody reflexe formou jednoho slova, I.N.S.E.R.T. a pětilístek.