Početní gramotností se rozumí schopnost dítěte ovládat takové početní úkony, které by mělo nebo mohlo používat v každodenním životě, vč. schopnosti utvořit si kvalifikovaný odhad a vč. schopnosti posuzovat a porovnávat početní hodnoty logikou.
CO DĚTI V PROGRAMU PODPORA VZDĚLÁVÁNÍ ČASTO NEZVLÁDAJÍ
• Počítat s přechodem přes desítku bez pomoci prstů.
• Určit, kterým početním úkonem mohou zadání vyřešit ( + / – / x / : ).
• Neznají hodiny (nespočítají „přijď za 2,5 h“; 13–24 h jsou schopni určit jen z digitálních hodin).
• Neorientují se v kalendáři (umějí vyjmenovat řady pojmů, ale pletou týden, měsíc, roční období).
• Neorientují se v hodnotě peněz (neumějí odhadnout, kolik jim má být vráceno při placení).
• Neumějí porovnávat, např. dražší – levnější vzhledem k ceně a množství (balíček 0,5 kg za 30 Kč x balíček 1 kg za 40 Kč).
• Neorientují se v historické časové ose.
• Mají problém s porozuměním textu při čtení zadání ve všech předmětech.
• Neznají pojmosloví (činitel, součin, rozdíl, podíl…).
• Mají potíže s pojmy, jejichž znalost bychom předpokládali z mateřské školy: přidat, ubrat, o kolik se zvětšil, kolik jsme přidali, rozdělit.
• Zlomky.
Pomůcky:
Papírové hodiny (čísla 1–12, 13–24).
Kartičky s hodnotami peněz nebo peníze.
Kalendáře – stolní, nástěnný, diář.
Cenovky.
Reklamní letáky.
Tabulka násobků.
Fazole, kávová zrna, pecky z datlí.
Víčka od pet lahví.
Metr na šití, prázdné plastové lahve.
Modelína.
Montessori pomůcky.
Praktické příklady, jak pracovat s tabulkou Montessori
Tabulku děti i dobrovolníci jistě ocení zejména při nácviku obtížného přechodu přes desítku. Můžeme ji však využívat i při dalších početních operacích. Příklad: 8+7 =. Příklad zapíšeme, barevné proužky s adekvátní hodnotou přiložíme do tabulky. Dítě názorně vidí, že číslo sedm se do desítky nevejde, musí jej tedy rozložit na dvojku a pětku. Proužek s číslem sedm odstraníme a nahradíme růžovým dílkem dva. Pětku přesuneme do další desítky. Správný výpočet necháme dítě zapsat. Pro větší názornost si jednotlivé kroky zopakujeme na příkladu 5 + 7, který najdete na obrázku na vedlejší stránce. Tabulku můžeme využít také při práci s mladším dítětem. Nejprve dává do tabulky vždy dva dílky tak, aby byl součet deset. Žádný dílek tedy nesmí přesahovat tabulku a zároveň v daném řádku tabulky nesmí zůstat prázdné místo. Také můžeme cvičit rozklady menších čísel např. na dílku představujícím sedmičku.
DOPORUČENÍ K CVIČENÍM
• Rok a jednotlivé měsíce vysvětlovat na kruhu. Jsou-li řazeny lineárně, děti mají potíže uchopit, že prosinec tvoří s lednem a únorem jedno roční období.
• Rok a jednotlivé měsíce lze dobře překrýt s ciferníkem, kdy prosinec začíná „v poledne“ a jednotlivá roční období se překrývají se čtvrthodinami.
• Rozdělení hodiny na poloviny a čtvrthodiny může být pro dítě větším problémem, než bychom odhadli. Nastříhejte jednotlivé části (1/2, 1/4, 3/4) a nechte děti sestavovat různé varianty. Pro některé dítě může být problém ke 3/4 přidat 1/4.
• Zlomky ze začátku zapisovat, aby si jejich zápis dítě vizuálně osvojilo. Začít s 1/2 a 1/4, potom přidat 1/8.
• Převody jednotek. Skvělé je, pokud si jednotky dítě může samo aktivně vyzkoušet, osahat, naměřit. Můžete zkusit krokovat, přelívat lahve s vodou nebo vážit.
• Pro psaní příkladů můžete využít nestandardní formáty, flipchart nebo barevné papíry.
Mohlo by Vás také zajímat:
Doučování matematiky – co je cílem?
Matematika podle profesora Hejného
Matematika podle profesora Hejného: Dva významy slova prostředí
Matematika podle profesora Hejného: Přehled prostředí využívaných na prvním stupni
Matematika podle profesora Hejného: O procesu poznávání
Matematika podle profesora Hejného: Porozumění číslu
Matematika podle profesora Hejného: Podrobnější náhled do šesti vybraných prostředí
Text byl převzat z publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.