Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Práce s chybou

• Nalezené chyby neopravujte, dejte dětem šanci najít je samy na základě vaší nápovědy(např. označením pravopisného jevu, ve kterém se chyba vyskytuje).

• Chyby nalezené při této vlastní kontrole nechte dítě opravit jinou barvou.

• Chyby, které dítě nenajde ani při opakované vlastní kontrole, opravte vy.

• Pokuste se s dítětem najít důvod, proč chybu udělalo.

• Nalezené chyby neházejte všechny do jednoho pytle, naopak – rozlišujte mezi nimi. Kategorizace chyb je důležitou součástí vašeho společného úsilí. Dobře nastavené hodnocení výrazně ovlivňuje motivaci dítěte do další práce i míru v jaké se z chyb poučí.

• Mezi chybami rozlište zvlášť drobné chyby (aby celkový počet chyb nebyl demotivující), zvlášť „chytré“ chyby (tj. takové, kde dítě přemýšlelo, ale dopustilo se chyby v úvaze) a zvlášť chyby v jevech, kde se dítě trefovalo, aniž by si dalo práci se zdůvodněním.

• Chytré chyby pochvalte.

• Se slovy nebo větami, ve kterých se chyba opakuje, nadále pracujte. Můžete s těmito slovy tvořit nové věty nebo souvislý text, hledat k nim protiklady, rýmy, znázorňovat je kresbou nebo pohybem – cokoli vás nebo dítě napadne.

Mohlo by Vás také zajímat:

Doučování českého jazyka

Chyba jako komunikační handicap

Sociokulturní znevýhodnění a možné následky

Romský etnolekt češtiny a jak s ním pracovat

Doporučení při doučování českého jazyka

Hodnocení dítěte

Praktické tipy a příklady cvičení (ČJ)

Rozvoj čtenářských dovedností

Text byl převzat z  publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.