Pokud děti docházejí do mateřské školy a jsou zde dobře vedeny, měly by získat zásobu zkušeností, které jim budou oporou ve výuce matematiky v prvním a druhém ročníku základní školy. Měly by být vybaveny počátky logického myšlení. Jestliže dítě touto průpravou neprošlo, je třeba se „vrátit zpátky“ a tyto počátky s ním projít.
Matematická průprava v mateřské škole má za úkol:
• Vytvořit prostorovou představivost (porozumění příslovcím a předložkám souvisejícím s prostorem, prací na ploše a to zejména s geometrickými tvary).
• Vytvořit zkušenosti s pojmem skupina (sjednocení a uspořádání skupiny a vztah mezi prvky).
• Utvořit první názorné představy o čísle a početních výkonech (znalost číselné řady do šesti). Tipy na aktivity (s přidáním na obtížnosti se dají obdobné aktivity použít v 1. a 2. třídě ZŠ):
• Rozházené hračky a jiné věci. Přesně popsat, kde jsou a kam patří.
• Plyšové zvířátko se schovává. Říkat, kam se schovalo, kam utekl míček apod.
• Kde jsou zvířátka. Popisovat podle obrázků, kde se zvířata nacházejí.
• Grafické listy – hledání cesty od – k (od motýla ke květině stejné barvy, od hrnečku k talířku se stejným vzorem), hledání cesty v bludišti (zajíc se chce dostat k mrkvi, myška k sýru).
• Z čtverců, obdélníků, trojúhelníků a kruhů různých velikostí, tvarů a barev sestavovat obrázky.
• Korále se šesti korálky – vybarvovat podle instrukce (např. třetí zeleně; vždy ve směru zleva doprava).
• Přiřazováním porovnávat počet prvků dvou skupin (např. 5 talířků a 3 hrnečky, 4 pastelky a 2 gumičky); nejdříve na předmětech, potom prostřednictvím znaků na grafickém listě (např. 3 čtverečky a 5 čtverečků).
• Odhad počtu předmětů zrakem (nejvýše 5 předmětů ve skupině).
• Dokreslování zadaného počtu do obrázků (např. přikresli muchomůrce 5 teček, přikresli berušce 4 tečky).
• Hra na obchod. (Např. peníze a cenovky jsou kartičky s puntíky 1–6).
Mohlo by Vás také zajímat:
Doučování matematiky – co je cílem?
Matematika podle profesora Hejného
Matematika podle profesora Hejného: Dva významy slova prostředí
Matematika podle profesora Hejného: Přehled prostředí využívaných na prvním stupni
Matematika podle profesora Hejného: O procesu poznávání
Matematika podle profesora Hejného: Porozumění číslu
Matematika podle profesora Hejného: Podrobnější náhled do šesti vybraných prostředí
Text byl převzat z publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.