Orientace v prostoru – v místnosti, venku
Popis aktivity: Dítě dle vašich instrukcí zaujme polohu např. v místnosti, kde se učíte. Vede k pochopení významu slov, naplnění pojmů, učení v pohybu.
Pojmy: před, za, pod, nad, vedle, mezi, naproti, blíž, dál, nahoře, dole, nahoru, dolů, vpravo, vlevo, shora, zdola, nízko, vysoko, dopředu, dozadu, vzadu, do kopce, z kopce, do schodů, ze schodů, na stěně, na tabuli, z okna, u dveří; velký-malý, větší-menší, vysoký-nízký, vyšší-nižší, široký-úzký, širší-užší, tlustý-tenký (čára), tlustý-hubený…
Orientace na papíře nebo jiné dvojrozměrné ploše
Popis aktivity: Dítě dle vašich pokynů ukazuje, kde se dané věci nacházejí na papíře, na obrázku nebo na fotce. Vede k pochopení perspektivy, vnímání obrázku jako grafické zkratky apod.
Pojmy: viz. cvičení výše
Překládání a stříhání papíru, načrtávání.
Aktivita 1.: Obrazce, symetrie. Popis: Nechte dítě načrtnout trojúhelník, kruh, čtverec, obdélník, ovál, svislou čáru, vodorovnou čáru, šikmou čáru. Poté nechte dítě načrtnout tři trojúhelníky, které se některou částí překrývají, tyto části vybarvěte. Rozdělte čtverce na dva trojúhelníky, rozdělte kruh na dvě stejné části apod.
Doporučené pomůcky: leporela, knihy většího formátu s fotografiemi, atlasy, obrázkové domino, dopravní loto, puzzle, jiné skládanky na stejném principu.
Aktivita 2.: Skládanka. Popis: Vytvořte vlastní skládanku, nastříhejte na díly podle vašeho zadání obrázky z kalendáře nebo pohledy, poté je znovu sestavte.
Doporučení k cvičením
Buďte si vědomi, že pro některé děti, které nevyrostly s knihou, a děti se specifickými poruchami učení, může být obtížné vnímat perspektivu. Používejte obrázky s realistickým zobrazením, nikoli „roztomilé“ barevné personifikace, ze kterých si dítě neznalé reality tvoří zcestné představy. Berte na vědomí, že neporozumění obrázku nebo neznalost může znamenat, že dítě tuto věc v reálu nikdy nevidělo, vč. toho, že některou zeleninu nebo ovoce nikdy nejedlo. Buďte si vědomi, že neporozumění může být i na vaší straně.
Mohlo by Vás také zajímat:
Doučování matematiky – co je cílem?
Matematika podle profesora Hejného
Matematika podle profesora Hejného: Dva významy slova prostředí
Matematika podle profesora Hejného: Přehled prostředí využívaných na prvním stupni
Matematika podle profesora Hejného: O procesu poznávání
Matematika podle profesora Hejného: Porozumění číslu
Matematika podle profesora Hejného: Podrobnější náhled do šesti vybraných prostředí
Text byl převzat z publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.