Pohyb je spojen s rozvojem psychiky, řečových a smyslových funkcí a s jejich sladěním. Pohyb je přirozenou, účinnou a dětmi vítanou součástí učení, ze školy spíše vytlačovanou. Potlačování pohybu živého dítěte však vede k napětí (tenzi), které blokuje aktivitu jako takovou, včetně aktivity rozumové. A naopak, tenzi lze nejlépe snížit právě pohybem.
Doučující má ideální podmínky, aby k potřebě dítěte hýbat se přihlédl. Lze se učit na zemi, zařadit pár protahovacích cviků nebo chvilku házení s měkkým nebo nafukovacím míčem. Můžeme pracovat na větším formátu papíru, zařazovat cvičení, kdy se stříhá a sestavuje (věta na slova – pořádek slov ve větě), hází se kostkami (sčítání a odčítání), k rozvoji slovní zásoby si dítě drží v rukou obrázky (z časopisů, pohlednice) atd.
Doučování je jedinečná příležitost dítěti ukázat, že učení může být i zábava. Možná máte pocit, že hodina dvě doučování týdně není mnoho a zakomponováním her a dalších neobvyklých prvků do doučování se zbytečně připravujete o čas. Učení spojené s hmatovými vjemy, pohybem a pozitivními emocemi však přináší mnohonásobně větší efekt než pouhé sezení nad sešitem.
Proto význam pohybu a smyslových vjemů při doučování nepodceňujte. Nebojte se s dítětem zvednout ze židle a objevovat, jaké úlohy se skrývají v každém rohu domácnosti.
PŘÍKLADY VYUŽITÍ POHYBU PŘI UČENÍ
Slovní úlohy
Řada dětí má potíže se slovními úlohami, z tohoto důvodu k nim děti také často mají negativní vztah. Jejich procvičování ale můžeme bez velkých příprav pojmout trochu jinak.
• Jana mi dala ochutnat několik věcí. Tři byly sladké a dvě kyselé. Kolik potravin jsem ochutnal dohromady? Co bylo nejlepší?
• V šuplíku je sedm vidliček, osm nožů a šest lžic. Kolik je to celkem příborů?
• V aktovce mám pět velkých a čtyři malé sešity? Kolik sešitů mám dohromady?
Při procvičování nechte dítě manipulovat se skutečnými věcmi. Během cvičení zapište příklad a následně nechte dítě samotné zformulovat a zapsat odpověď. Se zrakovou oporou skutečných předmětů mu to půjde mnohem lépe. Nejen, že takové cvičení jej bude mnohem více bavit, ale zároveň snáze pochopí strukturu slovních úloh i posloupnost jednotlivých kroků.
Na závěr nechte dítě, ať nějakou slovní úlohu zkusí vymyslet a vypracovat samo. Můžete to být také společný úkol pro maminku a dítě do příštího doučování. Zadání slovních úloh můžete přizpůsobit tomu, co dítě zajímá, co ho baví, tak aby počítalo s „opravdovými“ jednotkami, které si dokáže snadno představit. Pokud se dítě, které doučujete, zajímá o fotbal, může znít zadání příkladu následovně:
Messimu je 27 let, bývalý skvělý brazilský útočník Ronaldo je o 11 let starší, kolik let je Ronaldovi?
Dělení, násobení
Řada dětí má problém s pochopením toho, co znamená dělit nebo násobit. Příklady zadané v učebnicích často toto pochopení neusnadňují, proto doporučujeme, aby si dítě tyto početní operace zažilo prostřednictvím hry, ve které si může na všechny předměty sáhnout a zadání příkladu vyzkoušet. Pro názornou ukázku můžete využít typově stejné předměty např. víčka od pet láhví, magnety nebo knoflíky, které děti podle vašeho zadání uspořádají do skupin a násobí nebo dělí s nimi.
Zadání může znít: 10:2= ? Dítě vezme 10 typově stejných předmětů, které rozdělí do dvou skupin.
Převody jednotek
Vyzkoušejte s dítětem, jakou má představu o jednotkách. Nechte dítě ukázat, jak velký je asi decimetr, metr, kilometr nebo gram, dekagram, kilogram. Řekněte si, co v těchto jednotkách asi budeme měřit/ vážit a proč. Odhadujte a následně přeměřte jak vysoká (široká, hluboká) je skříň, postel, židle… Odhadněte výšku všech členů domácnosti a měřením překontrolujte.
Zapište výsledky do tabulky a seřaďte od nejmenšího k největšímu. Převeďte výsledky měření v centimetrech na metry, decimetry, milimetry. Přišli jste v průběhu cvičení, na co jsou převody jednotek dobré?
Krokování
Pro nácvik základních početních operací krokujte. Vytvořte si jednoduchý krokovací pás. Tato pomůcka poslouží k pochopení číselné osy, přechodu přes desítku i porozumění záporným číslům. Vychází z metody matematika podle Hejného.
Předložky
Nudit se nemusíte ani při trénování předložek. Jednotlivá slova mějte napsaná na kartičkách a postupně je dítěti ukazujte, aby vidělo i psanou podobu předložky. Nechte ho slovo vždy přečíst nahlas. Podle vašich pokynů může vylézt na židli, pod židli, za židli, stoupnout si vedle maminky, za brášku, dát knížku do batohu, modrou tužku mezi červenou a zelenou atd.
Dítěti jistě uděláte radost, když přistoupíte i na výměnu rolí. Společně také můžete namalovat obrázek např. zoologické zahrady s prázdnými vodními plochami a výběhy. Podle pokynů umísťuje dítě figurky zvířat (nebo zvířátka vystřižená z tvrdšího papíru) do jezírka vlevo, zebry vedle výběhu žiraf, tygra do klece nad voliéru papoušků apod.
V průběhu nebo po skončení cvičení si o zvířátkách povídejte (Bude se lachtanovi líbit ve větvích stromů? Jaké zvíře umístíme do bazénku?). Nemusíme se samozřejmě omezovat jen prostředím zoologické zahrady, můžeme namalovat prázdný dům, který zaplňujeme nábytkem a osobami, školu, obchod, hřiště apod. Cvičení zároveň rozšiřuje slovní zásobu dítěte. Oživit může i doučování angličtiny.
Slovní druhy
Při učení využívejte skutečné předměty. Vařečka, židle, hrnek, sešit, já, ty i kočka znázorňujeme podstatná jména. Co dalšího v této místnosti patří mezi podstatná jména? Později si na konkrétních příkladech vyzkoušíme správné skloňování, určování vzorů podstatných jmen, životnosti a neživotnosti u rodu mužského apod. Vyberte si jednu věc/zvíře/osobu a popisujte její vlastnosti. Nechte dítě vymyslet a zapsat co nejvíce příkladů.
Ano, právě dítěti přibližujete přídavná jména. Nebojte se hádání a předvádění sloves. Během podobných cvičení nezapomínejte pojmy (podstatná jména, přídavná jména, slovesa…) vyslovovat. Využívejte kartičky s obrázky, se kterými může dítě manipulovat. Kartičky vytištěné na tvrdším papíru rozstříhejte a nechte dítě správně sestavit. Pod vzory podstatných jmen přiřazujte jednotlivá slova. Podobnými způsoby procvičování si dítě vědomosti zařadí do nezbytného schématu, díky němuž si příště zapomenuté vzory snáze vybaví. Obdobně můžeme postupovat i při učení a procvičování pádových otázek, slovních druhů, vyjmenovaných slov apod.
Cizí jazyky
Cizí jazyk je také možné učit v pohybu, pokud probíráte např. barvy, dítě se může porozhlédnout po místnosti a vybrat podle vašich pokynů, který předmět je červený, modrý nebo zelený.
Stejně můžete postupovat i u ostatních předmětů, které jsou v dosahu. Dítě si může vyrobit kartičky, na které si napíše různá anglická slova, kterým nerozumí a rozmístí je po místnosti, tak aby je mělo stále na očích (např. u ledničky nebo umyvadla), vybavení bytu mohou tímto způsobem nadepsat prostřednictvím barevných „lepíků“.
Text byl převzat z publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.